سفارش تبلیغ
صبا ویژن


دانشمندان می گویند ماده ای ابداع کرده اند که همانند یک گیاه حشره خوار عمل کرده اما به جای گرفتن حشرات، زباله های هسته ای رادیواکتیو را به دام می اندازد.

دانشمندان می گویند ماده ای ابداع کرده اند که همانند یک گیاه حشره خوار عمل کرده اما به جای گرفتن حشرات، زباله های هسته ای رادیواکتیو را به دام می اندازد.

"مرکوری کاناتزیدیس" یک دانشمند در "آزمایشگاه ملی آرگون" واقع در ایالت ایلینویز در امریکا و "نان دینگ" یک شیمی دان در دانشگاه "نورت وسترن"، اعلام کردند: چهارچوب سولفیدی آنها می تواند یون های رادیواکتیو سزیوم را به دام اندازد که به آن پتانسیل کمک به تسریع پاکسازی زباله های هسته ای را می دهد.

محققان افزودند، زباله ی هسته ای هم حاوی یون های غیرسمی سدیم هستند و هم ایزوتوپ های به شدت رادیواکتیو سزیوم دارند و بیشتر مواد نمی توانند این دو را از هم تشخیص دهند.

کاناتزیدیس گفت: این ماده که به تازگی ساخته شده است متشکل از سولفیدهای فلزی با یک شارژ منفی است.

به این ترتیب سوراخ های این ماده یون ها با شارژ مثبت را جذب می کنند و این ماده را به کاندیدای خوبی برای تبادل یون تبدیل می کنند.

زمانیکه این ماده در محلولی فرو می رود که حاوی یون های مثبت است ، یون های که در سوراخ های این ماده جمع شده اند جای خود را با یون های خارجی عوض می کنند.

کاناتزیدیس گفت: یون های سدیم این کار را به راحتی انجام می دهند.

اما زمانیکه محققان این ماده را با یون های سزیوم پر کردند، متوجه شدند که این یون ها از آن جدا نمی شوند.

کاناتزیدیس برای توضیح عملکرد این چهارچوب به یک ونوس مگس خوار اشاره کرد و گفت: زمانیکه آرواره های گیاه باز هستند می توان یک ریگ در داخل آن انداخت اما گیاه آرواره های خود را نمی بندد زیرا می داند چیزی که درون آن قرار گرفته، غذا نیست. اما زمانیکه یک حشره درون این گیاه قرار می گیرد گیاه فورا آرواره های خود را می بندد.

این تحقیق در مجله Nature Chemistry منتشر شده است.


مشخصات مدیر وبلاگ
SHAYANSHEETREH[0]
 

با سلام . به وبگاه رسمی علم و دانش خوش آمدید ! من شایان شیت ره هستم دانش آموز دبیرستان سلام صادقیه ! این پروژه تحقیقی بنده است . تا این جا 77 مطلب ثبت گردیده . امید وارم از این مطالب نهایت استفاده رو ببرید . با تشکر مدیریت !


لوگوی وبلاگ

بایگانی
عناوین یادداشتهای وبلاگ
آمار وبلاگ
بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 6
کل بازدید : 44901
کل یاداشته ها : 77
دوستان

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ