سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


مهدی کلانتر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به استقرار ?? شرکت در مرکز رشد بیوتکنولوژی پارک فناوری یزد، گفت: از میان شرکتهای مستقر ? شرکت در زمینه نانو فعال هستند ? شرکت فعال نانویی دیگر پارک فناوری یزد نیز در مرکز رشد فناوری نساجی محصولات خود را تولید می کنند.

رئیس ستاد فناوری نانو استان یزد با اشاره به محصولات تولید شده ? شرکت مستقر در مرکز رشد بیوتکنولوژی پارک گفت: محصولات این شرکت ها شامل نانو نقره، تولید نانو ذره آهن (فروفلوئید)، مواد ضد میکروبال، کیسه فریزر و کیسه زباله ضد میکروبال، مواد با خاصیت گرایش A، نانو فیلترهای سرامیکی، ذرات نانو اکسید روی از غبار کوره قوس الکتریکی، نانو الیاف جاذب مواد رادیو ایزوتوپ با استفاده از زئولیت ها، نانوارگانو رسها و نانو بیوتکنولوژی است.

وی در ادامه به محصولات ? شرکت فعال در مرکز رشد نساجی استان یزد اشاره کرد و گفت: این دو شرکت در زمینه تحقیق پیرامون کاربرد فناوری نانو در زمینه صنعت نساجی و پوشاک و الیاف کامپوزیت نانو مس پلی پروپیلن با خاصیت ضد میکروبی فعالیت می کنند.

رئیس دبیرخانه ستاد فناوری نانو استان یزد با تاکید بر این که دبیرخانه ستاد فناوری نانو استان در پارک علم و فناوری یزد مستقر است، گفت: این ستاد متشکل از مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی، صنایع و معادن و استانداری است که در خصوص گسترش این فناوری در سطوح مختلف دانش آموزی، دانشجویی، کارکنان و متخصصان صنایع استان فعالیت می کند.

کلانتر به فعالیت های دیگر این ستاد در استان یزد اشاره کرد و گفت: این ستاد همچنین برای به کارگیری فناوری نانو در بهینه سازی صنایع استان یزد نیز برنامه ریزی و فعالیت می کند


  


پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت، عملکرد دینامیکی کامپوزیت‌های تقویت شده با نانوالیاف را بررسی و تحلیل کردند و به پاسخ مکانیکی نانوکامپوزیت‌ها، تحت بار دینامیکی پایدار دست یافتند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، نحوه پاسخ نانوکامپوزیت‌های مورد استفاده در وسایل الکترونیکی یا سازه‌یی به بارهای احتمالی وارد به آنها، موجب عملکرد متفاوت این مواد می‌شود که با شناخت صحیح این پاسخ‌ها، می‌توان عملکرد این وسایل را بهبود داد.

سید محمد هاشمی‌نژاد، محقق دانشگاه علم و صنعت که پژوهشی را در این زمینه انجام داده، هدف از انجام این پژوهش را به دست آوردن پاسخ مکانیکی نانوکامپوزیت‌ها، تحت بار دینامیکی پایدار، بیان کرد و افزود: در این تحلیل، اثرات کوچک شدن ناهمگنی‌ها (نانوفیبرها) در رفتار مکانیکی سازه‌هایی که متشکل از این ناهمگنی‌ها هستند مورد بررسی‌ قرار گرفته‌ است. تا چندی پیش، با در نظر نگرفتن این اثر در حل مسایل، رفتار سازه‌ها مستقل از اندازه ناهمگنی‌ها بود، اما با وارد کردن صحیح این اثر، مشاهده می‌شود که رفتار سازه‌ها به صورت محسوسی به اندازه ناهمگنی‌ها (شعاع نانوالیاف) وابسته است.

وی برای این کار، ابتدا روابط مورد نیاز برای اثرات سطح در مقیاس نانو را به دست آورده، سپس با استفاده از حالت تحلیلی موجود، حالت ناهمگنی مواد (در حالتی که اثرات سطح در نظر گرفته نشده است) را بررسی و حل کرده‌ است. در این حل، پاسخ یک ماده نانوکامپوزیتی، بدون در نظر گرفتن اثرات سطح بدست آمده‌است. در ادامه، با استفاده از روابط موجود و شرایط مرزی اثرات سطح، مساله را دوباره حل کرده و به این ترتیب حل کامل مساله به‌ دست آمده ‌است.

دکتر هاشمی‌نژاد برای بررسی درستی نتایج موجود، چند مثال برای نمونه حل کرده که در این مثال‌ها، ماده زمینه آلومینیوم فرض گردیده‌است.

وی نتایج این پژوهش را به صورت تحلیلی و عددی ارایه کرده‌است. در نتایج عددی، مقادیر سرعت گسترش و ضعیف شدن امواج فشاری و برشی در ماده نانوکامپوزیت (با زمینه آلومینیومی)، استخراج گردیده‌است. این نتایج، برای دو گونه فیبر سخت و نرم به‌طور جداگانه محاسبه شده‌است. همچنین دامنه وسیعی برای فرکانس موج ورودی در نظر گرفته شده‌است. علاوه بر این، نتایجی‌ برای خواص موثر دینامیکی نانوکامپوزیت ارایه گردیده‌است.

نکته قابل توجه این است که نتایج به دست آمده، در هر مثال عددی با مثال حل شده متناظر که در آن اثرات سطح در نظر گرفته نشده بود مقایسه شده و مشخص شده که اثرات سطح، مقادیر تنش را به‌صورت محسوسی برای شعاع‌های کمتر از 20 نانومتر تغییر می‌دهد؛ البته، این تغییر وابسته به نوع فیبر، درصد حجمی آن در نانوکامپوزیت، فرکانس موج ورودی و نوع موج (فشاری یا برشی) است. به‌طور خلاصه، وابستگی نتایج به اندازه فیبر، در فیبر نرم با درصد حجمی بیشتر مشهودتر است.

استاد دانشگاه علم و صنعت در ادامه گفت: در پژوهش‌های اخیر، اثرات سطحی برای نانوکامپوزیت‌ها در پاسخ به بارهای استاتیکی، مورد بررسی‌ قرار گرفته بود؛ اما در این پژوهش پاسخ این سازه‌ها به بارهای دینامیکی پایدار مانند گسترش پایدار امواج بررسی شده‌است.


  


شیمی‌دان‌ها موفق به کشف روش جدیدی شده‌اند که به کمک آن می‌توان انواع خاصی از  را گازهای گلخانه‌ ییش از رسیدن به اتمسفر، تجزیه کرد.

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این روش شیمی‌دانان عنصر فلوئور موجود در ترکیبات کربنی را مورد هدف قرار داده‌اند.

رخی از مهمترین گازهای گلخانه‌یی دست ساز انسان در عین حال در زمره دسته‌ای از مواد شیمیایی هستند که بسیار به سختی نابود می‌شوند و نیز مقاومترین موادی هستند که وارد محیط زیست می‌شوند.

دانشمندان در گزارشی که در مجله ساینس منتشر شده اعلام کردند که توانسته‌اند به روش خاصی این گازها را وادار به واکنش شیمیایی کرده و آن‌ها را به ترکیباتی بی‌خطر و مطبوع تبدیل کنند.

این یافته راه را به سوی کشف شیوه‌ای نوین برای از ببین بردن و معدوم کردن چنین گازهای زیان آوری هموار خواهد کرد.

با روش جدید، مولکول هیدروفلوئوروکربن به ترکیبی تبدیل می‌شود که دیگر گاز گلخانه‌یی نیست. این تحقیقات از سوی دانشمندان دانشگاه براندیز در ماساچوست انجام گرفته است

  


گروهی از دانشمندان دانشگاه هاروارد با تولید افزاره‌های نانوسیم الماسی، توانستند گام دیگری در جهت کاربردی ساختن علوم و فنون کوانتومی بردارند.

این نانوسیم‌های الماسی می‌توانند فوتون‌ها گسیل‌شده از مرکز رنگی را هدایت و جهت‌دهی کنند.

این یافته می‌تواند منجر به کلاس جدیدی از افزاره‌های نانوساختاری الماسی که برای مخابرات و محاسبات کوانتومی مناسب هستند، شود و نیز باعث پیشرفت در زمینه‌های گوناگونی از حسگرهای زیست‌شناختی و شیمیایی گرفته تا تصویربرداری علمی شود.

محققان همچنین متوجه شدند که عملکرد یک چشمه فوتون منفرد، که بر گسیل نور از نقص موجود در بلور الماس (مرکز رنگی مربوط به جای ‌خالی نیتروژن (NV)) استوار است، می‌تواند با نانوساختاری کردن الماس و ایجاد نقص در داخل نانوسیم الماسی بهبود یابد.

یک مرکز رنگ با گسیل و جذب فوتون‌ها می‌تواند "ایجاد ارتباط " کند.

جریان فوتون‌های گسیل شده از یک مرکز رنگ می‌تواند وسیله‌ای برای انتقال اطلاعات و کنترل، گیراندازی و ذخیره‌سازی فوتون‌ها شود که یک امر اساسی در هر وسیله مخابراتی و محاسباتی است. با این‌حال، جمع‌آوری مؤثر فوتون‌ها بسیار مشکل است، زیرا مراکز رنگ به طور عمیق در داخل الماس قرار گرفته‌اند.

مارکو لونگار، مدیراین گروه تحقیقاتی، توضیح می‌دهد که بسیار مشکل خواهد بود اگر شما بخواهید مواجه مستقیم با مرکز رنگ داشته باشید و آنرا در کاربردهای واقعی استفاده کنید.

چیزی که هنوز پیدا نشده بود، واسطی (interface) بوده است که بتواند تماس بین دنیای نانوی مرکز رنگ و دنیای ماکروی مربوط به تارها و عدسی‌های نوری را ایجاد کند.

افزاره نانوسیمی الماسی با مهیاکردن یک واسط طبیعی و کارآمد برای پروب مرکز رنگ منفرد، و درخشان‌تر کردن و بالابردن حساسیت آن، راه‌حل این مشکل را ارائه می‌کند.

خواص نوری افزایش یافته که از این کار نتیجه می‌شود باعث افزایش ده برابری در جمع‌آوری فوتون‌ها نسبت به افزاره‌های معمولی الماسی می‌شود.

این افزاره نانوسیمی می‌تواند کانالی برای فوتون‌ها گسیل‌شده و وسیله‌ای برای جهت‌دهی آسان آنها باشد.

این افزاره جدید می‌تواند چشمه پایدار و درخشانی از فوتون‌های منفرد در دمای اتاق ایجاد کند و کاربرد اساسی در محاسبات ایمن و سریع داشته باشد.

به علاوه، این نانوسیم الماسی برای غلبه بر موانعی طراحی شده‌است که در سایر سیستم‌های پیشرفته- مانند مولکول‌های رنگ‌دانه‌ای فلورسانت، نقاط کوانتومی و نانولوله‌های کربنی- چالش ایجاد می‌کنند؛ همچنانکه این افزاره می‌تواند به سادگی تولید شود و با انواع مختلفی از ساختارهای نانومکانیکی مجتمع شود.

این محققان نتایج خود را در مجله‌ی Nature Nanotechnology منتشر کرده‌اند.


  


دانشمندان کوچک‌ترین ابررسانای جهان را از ورقه‌های ? جفت-مولکولی و در ابعاد کوچک‌تر از یک نانومتر تولید کردند. با این کشف، نظریه صدساله امکان‌ناپذیری ابررسانایی در ریزمقیاس ابطال شد.

از زمان کشف ابررسانایی در سال ???? / ????، این اثر را پدیده‌ای بزرگ‌مقیاس در نظر گرفته‌اند؛ یعنی مجموعه بزرگی از اتم‌ها می‌توانند جریان الکتریکی را بدون اتلاف منتقل کنند و در مقیاس‌های ریز، چنین پدیده‌ای امکان‌پذیر نیست؛ اما مطالعات جدید صورت گرفته از سوی دانشمندان دانشگاه اوهایو نشان می‌دهد که نانو سیم‌های ابررسانا می‌توانند به یک احتمال بسیار زیاد برای انرژی‌رسانی به ابزارهای ریز الکترونیکی استفاده شوند.

سا وای لا، فیزیکدان دانشگاه اوهایو گفت:« دانشمندان معتقدند ایجاد پیوستگی‌ها در مقیاس نانو با استفاده از رساناهای فلزی تقریبا غیرممکن است، زیرا با کوچک‌تر شدن اندازه سیم، مقاومت نیز افزایش خواهد یافت. این سیم‌های نانو آن‌قدر داغ می‌شوند که ممکن است ذوب یا منفجر شوند.»

لا و همکارانش برای عبور از این مشکل باید ملکول‌هایی از نمک آلی معروف به (BETS)?-GaCl? تولید و آن را بر روی سطحی از نقره قرار می‌دادند. آن‌ها همچنین باید ملکول‌ها را تا دمای ???- درجه سانتی‌گراد (?? کلوین بالای صفر مطلق) خنک می‌کردند.

اما دانشمندان امیدوارند بتوانند از مواد دیگری استفاده کنند که قادر به تشکیل سیم‌های ابررسانای نانو در دمای گرم‌تر باشد.

این ابررسانا بسیار ریزتر از سر یک سوزن است که اندازه‌ای معادل یک هزار نانومتر دارد و بیشتر حول و حوش ابعاد مولکول دی.ان.ای است که حدود ? نانومتر پهنا دارد.

این مطالعه نشان داد که نمک‌های آلی می‌توانند بر زیرلایه‌های فلزی چون نقره رشد کنند. مدارهای الکترونیکی به‌کار رفته در ابزارهای مختلف، از لباس‌ها تا حسگرهای قابل نصب بر روی قلب یا مغز، بسیار کوچک‌تر و انعطاف‌پذیرتر از قبل شده‌اند. ظهور آینده سیم‌های ابررسانا‌ ریز تنها باید توسعه ابزارهای الکترونیکی در مقیاس نانو را سرعت بخشند


  

مشخصات مدیر وبلاگ
SHAYANSHEETREH[0]
 

با سلام . به وبگاه رسمی علم و دانش خوش آمدید ! من شایان شیت ره هستم دانش آموز دبیرستان سلام صادقیه ! این پروژه تحقیقی بنده است . تا این جا 77 مطلب ثبت گردیده . امید وارم از این مطالب نهایت استفاده رو ببرید . با تشکر مدیریت !


لوگوی وبلاگ

بایگانی
عناوین یادداشتهای وبلاگ
آمار وبلاگ
بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 6
کل بازدید : 44903
کل یاداشته ها : 77
دوستان

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ